måndag 23 februari 2009

Seriekoll - del 1

Inte många matcher kvar i serierna nu vilket gör mig lite sugen på att få koll på läget. Jag börjar med dam 1 - norra...

Vinnaren av serien går upp till elitserien. 2:an och 3:an får kvala vidare mot södra seriens dito. De 2 lag som ligger sist åker ur, det lag som ligger 9:a får kvala sig kvar.

Gemensamt verkar vara att inga lag vill åka ur serien. Westermalm har på slutet vunnit en del och verkar vilja ta sista halmstråt. Man måste dock vinna de 3 återstående matcherna klart! Nej, där har vi lag 1 som får lämna.

Lag 2 som får lämna är svårare. Hellton och Göksten har börjat vinna vilket har gjort att Nacka och Tumba är ordentligt inblandade i bottenstriden. Detta har gjort att Skuru har sparat spelare bara för att ha ett bra lag i de sista omgångarna.

Jag hade kunnat ge mig in på ett resonemang beträffade vilka lag som skall spela mot varann i de sista omgångarna. I det läge vi är i nu är det dock meningslöst av en anledning. Väldigt få av topplagen verkar vilja gå upp. Det kan alltså bli så att det i de sista omgångarna förekommer läggmatcher bara för att man inte vill gå upp. Detta kan i sin tur drabba de lag som är farozonen att åka ut.

Exempelvis så spelare Nacka mot Tyresö i sista omgången. Tyresö vill, enligt vad jag erfar inte gå upp. Nacka spelar lätt in 2 poäng som kanske kan vara de 2 poäng som saknas för Hellton och Göksten? Lås oss hoppas att det mesta är klart innan de sista matcherna så att vi slipper detta!! Matchen Hellton - Tumba blir hur som helst troligtvis viktig.

Tyvärr tror jag att vi redan har sett exempel av det jag ovan har nämnt. Tumba, ta inte detta på fel sätt, men att slå Rimbo med 9 mål? Rimbo som ledar och som inte vill upp? Visserligen har serien hela säsongen varit jämn, men det får i alla fall mig att fundera!

Vilka lag vill upp och vilka vill det inte? Tyresö, Rimbo vill inte? Irsta, GT/76 vill?

Det är sannerligen dags för en allsvenska! Ha en del lag som inte vill upp när man har chansen känns rätt trökigt måste jag säga... De lag som dessutom vill upp förlorar mot de som ligger sist.... ALLSVENSKA!!

Vilka vinner då? Vilka åker ur?

Rimbo och GT/76 kvalar... Kval som man inte vill vinna?
Irsta går upp, men tyvärr på grund av att andra lag inte vill upp...
Westermalm åker ur, det gör Hellton me! Kvalar gör.... Nacka? Tumba? Göksten?

Nästa gång är det dags för Herr 1, södra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar