torsdag 12 februari 2009

Rapport från Spanien

Det är nu dags för ett gästinlägg. Gästen heter Andreas Andersson, 26 år gammal. "Ante" är snart klar sjukgymnast och har skrivit sin C-uppsats i Spanien. Där hann han med ett besök hos Jonas Källman och Ciudad Real, världens bästa handbollsklubb. Här följer rapporten...

Nyss hemkommen från en vecka på den bedårande vackra ön Tenerife så hann jag inte mer än packa om innan snabbtåget (300 km/h) till Ciudad Real gick. Det var dags för studiebesök hos Jonas Källman och världens bästa handbollsklubb, Club Balonmano Ciudad Real!

Jag mötte upp Jonas för en café con leche på förmiddagen och fick direkt prov på att han är stor i staden (i dubbel bemärkelse) när en ung kille kom fram för att säga hej. Kaffet intogs sedan över lite skitsnack om landslaget och hur Ciudad Real är uppbyggt. Laget har en heltidsanställd läkare, två heltids-sjukgymnaster, hjälp med skoutprovning två gånger/år samt möjlighet till nutrionist om man behöver hjälp med kosten. Kansliet har, om jag kommer ihåg det rätt, 6½ anställda varav en bara arbetar med att översätta dokument på engelska från IHF och EHF eftersom ingen annan kan engelska.

Laget har en stenrik ägare, Domingo Díaz de Mera Lozano, som pumpar in pengar så fort det behövs. Det mest häpnadsväckande som jag kan nämna är att han i slutet av 2003 lät bygga Quijote Arena på sin egen mark, enbart för handbollslaget. Arenan är supermodern publikt sett med serveringar, supportshop, loger, VIP-utrymmen och tätslutande läktare som kan svälja 5259 åskådare. Hela verksamheten är även samlad där med kansli, korridor med omklädningsrum, gym, behandlingsrum, tvättstuga, videorum, konferenssalar m.m. Jag fick en chans att se allt innan match och det var verkligen imponerande.

Efter rundturen återstod ännu några timmar till match. Jag fick då förklarat för mig hur Ciudad Real´s 5-1 försvar fungerar. Intressant och något jag skulle titta närmare på under matchen. Jonas berättade även att de tränar dagligen samt precis innan träning tittar på 15 min video om kommande motståndare. På försäsongen, som varar cirka en månad, är det två pass om dagen. Förmiddag: Gym och löpning. Eftermiddag: Handboll(sfys).

Matchförberedelserna för hemmamatcher sker oftast på hotell mot de bättre lagen. Då bor laget tillsammans från kvällen innan match. Mot de sämre lagen samlas laget 1½ timme innan matchstart. Av okänd anledning var samlingen idag (igår) 1½ timme innan trots att de mötte trean i tabellen, Valladolid. Till de flesta bortamatcherna kommer laget från och med nu flyga i och med att det färdigbyggts en flygplats i staden Ciudad Real. Det kan behövas med tanke på schemat framöver; Barcelona lördag, Almería onsdag, Kiel nästa lördag. Alla på bortaplan.

Matchen i sig sedan, är inte mycket att orda om. På förhand var det en riktig stormatch mot Valladolid men Ciudad Real gjorde processen kort, ledde med 17-9 i halvtid och vann slutligen med 32-21. Försvaret var riktigt bra vilket möjliggjorde för Sterbik att briljera i målet. Morros vikarierade för en skadad Dinart på ett föredömligt sätt.

Efter matchen sedan så plockade Jonas ner mig till behandlingsrummet för att jag skulle få prata med medicingänget och se vad de gör med spelarna. Det var ganska många spelare där för lite behandling men inga allvarliga saker utan som läkaren sa till mig; ”som efter en vanlig match”. Jag fick även reda på att det bara är läkaren som tejpar spelarna innan match, inte sjukgymnast, vilket stämmer med övriga sjukvården i Spanien där läkaren är rejält överställd sjukgymnaster. Som jämförelse kan nämnas att i landslaget är sjukgymnasten den mer aktiva och läkaren mer en ”second opinion”, enligt Jonas. Kul att se att jag själv ligger i framkant och arbetar på liknande sätt som de gör i Ciudad Real! Dock har jag inte tillgång till isbad som de har i anslutning till duscharna.

Det roligaste var dock att se vilka goa killar som dessa superstjärnor var. Ingen har under 300 000 i månadslön men alla som gick in i behandlingsrummet morsade och snackade lite skit och hade inget alls emot att jag var där inne. Detta gällde även medicingänget som gladeligen förklarade för mig vad de gjorde och varför.

Kvällen avslutades sedan med några öl och tapas uppe i VIP-utrymmet med lite spelare och anhöriga.

Ett stort tack till Jonas Källman för en fantastisk dag!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa detta, men 300.000:- i månaden!? - Det är slipprigt!!

    SvaraRadera