onsdag 18 mars 2009

Kvalkaos!

Snart är både div 1 och div 2 fördigspelade och ett spännande och ovisst kval tar sin början. Årets kval är inte bara fyllt av späninng, dramatik, stegfel och domargap utan också en tråkig orättvisa i mina ögon...

Börja med att läsa detta!

Som jag förstår det (det är inte lätt, men jag tror att jag förstått) så blir alltså 3 direkt off-matcher som vanligt medans den 4:e inte blir av. Det lag från semi-off som har bäst kvot går upp direkt tillsammans med det lag som detta lag skulle ha spelat emot.

Som jag tolkar det är flyt ett ord som passar bra här. Får du som div 1-lag ett lag med hög matchkvot så behöver du inte kvala. Otur för de lag som inte får detta lag.

Till saken hör också att de div 1-lag som skall kvala inte ens är i närheten av att vinna denna kvottävling. Tas här ingen hänsyn att man spelat en serie högre?

Kanske läge att titta på hockeyn och inför kvalserier? I detta fall hade det i alla fall varit mer rättvist än det som nu kommer att ske! Om jag har fattat allt vill säga? Jag kanske inte gjort det och rättvisan i kvalkaoset är självklar? I så fall skulle det vara mycket intressant och få veta exakt var den rättvisan finns?

Spännande matcher blir det! Roliga matcher också! Blir det rätt lag som spelar div 1 och div 2 nästa år? Mer tveksamt... Mycket mer tveksamt!

4 kommentarer:

  1. Jag har tolkat kvalreglerna på samma sätt och har oxå reagerat. Jag förstår att SvHF inte har det lätt med alla kval men ett mer rättvist system kan inte ha varit så svårt att hitta.

    Kvalserier för norra resp. södra ettan tycker jag verkar bra. Då blir det inga astronomiska reskostnader heller.

    SvaraRadera
  2. Ja det är en riktig soppa det här, och det känns orättvist på flera sätt!
    Jag tycker visserligen till viss del att man som högt placerat lag i en serie (kvalplats uppåt)skall ha en lite bonus då de vunnit sig en plats. De lag från en högre serie har trots allt inte "vunnit" sig till en kvalplats... Ett lag kvalar för avancemang, det andra kvalar för att slippa degradering.

    Tror kvalserier vore det bästa, och sett till att de bästa lagen i kvalserien går upp det mest rättvisa!

    Andreas skriver: "Jag förstår att SvHF inte har det lätt med alla kval men ett mer rättvist system kan inte ha varit så svårt att hitta."

    Inför kvalserie på alla nivåerpå både herr och damsidan så blir det samma förutsättningar i alla serier. Därmed också enklare att förstå och administrera
    En annan intressant fråga så här i slutet på säsgonen är ju hur serierna ser ut nästa år!? vilka regler är det som gäller?
    T.ex När ett lag tackar nej till ett avancemang eller begär sig ner en serie pga ekonomiska/sportsliga själ,
    Hur lyder reglerna då? blir de lagen som degraderats tillfrågade först eller går frågan istället till de högst placerade lagen i serien under.

    Vad har förbundet tagit för lärdom från förgående år då två lag drog sig ur div1 bara veckorna innan seriestarten.
    Vad har har man gjort för att minimera chansen att det händer igen...

    SvaraRadera
  3. Just det att lag drar sig ur, ner, in och ut är det jag menar är det svåra för förbundet. Men har man kvalserier så är det naturligtvis lätt att bara ta nästplacerade lag! Rättvist, tydligt och enkelt att följa för utomstående.

    Här är vi något på spåren. Vem mailar SvHF?!

    Eller finns det tom andra, bättre förslag?

    SvaraRadera
  4. Det märkligaste i hela denna soppa är att det det lag från div. 1 som var sämst kan få slippa direkt off, ingen hänsyn tas till vilket div. 1 lag som var det bästa utan allt fokus ligger på det div. 2 lag som har den högsta kvoten, givetvis blir detta ett lag från norr som med allra största sannolikhet hade varit i botten både i div.2 västra och södra, givetvis är det HEIM som skall slippa kval, det av kvallagen i div. 1 som har den klart högsta poängkvoten, istället får de möta Wasaiterna i direkt off, vilket är det bästa div. 2 laget, och hade legat bra till i div. 1 norra, snacka om orättvist!

    SvaraRadera