onsdag 20 januari 2010

Angående Kim - the captain

Åsikterna i media, bland folket och experterna är många gällande Kim Anderssons spel i landslaget. Olle frågade på bloggen om jag vet något...

Jag har ett par funderningar i frågan beträffande att ta sitt ansvar!

Om Staffan och Ola inte är nöjda med Kim så borde de plocka av honom. Detta sker inte vilket i mina tankar ger att han alltså tar det ansvar som förbundskaptenerna vill att han ska ta, eller?

Att skjuta eller inte skjuta är en fråga om att avsluta på bästa ställe. Att Kim inte skjuter i spel 6-5 handlar om att utdelningen är bättre på m6 och v6 vilka är alternativen när man lägger den växel man gör en man mer. Att Kim inte skjuter mer i anfallsspelet generellt, ja, det undrar jag också faktiskt. Att Kim inte sköt mer igår har ju att göra med att han var punktad.

Ibland kan jag hålla med om att det skulle vara gött att se Kim söka egna lägen lite mer. Bilden är att han har prio 1 på att spela in/ut/tillbaks bollen. Prio 2 ligger på sitt eget skott. Tänker Kim månne att han alltid kommer att ha en spelare på sig och därmed kan han räkna med detta? Att skjuta när en försvarare går ut och stöter är ju inte optimalt. Däremot kan man ligga mer för egna lägen eller så kan spelet vara uppbyggt för skytte. Det är inte Sveriges speciellt ofta som jag ser det.

Ikväll möter Sverige Polen. Om Polen ligger på 6-8 meter så skall Kim kunna skjuta en 7-10 skott minst från 9-10 meter. Om Polen stöter längre ut på Kim så behöver inte Kim skjuta utan kan istället välja rätt passningsalternativ... Det mina vänner, det kan också vara att ta ansvar!

Polen-Sverige, 3 timmar kvar...

2 kommentarer:

  1. varför är inte din bror jonas med och spelar?

    SvaraRadera
  2. Skadad i knät, tillbaks inom ca 2 månader.

    SvaraRadera