måndag 5 oktober 2009

Intervju och ny inriktning

Bloggen tar nu en annan riktning. Då Johan Söderman har en riktigt bra blogg om handbollen i Östergötland med omnejd så väljer jag att lägga fokus på Linköping, elitserie och landslag. Alla som gillar alla läsa får med detta allt man gillar!

Johans blogg har jag tidigare tipsat om! Hans skriverier roar många och med anledning av detta följer här en intervju med honom...

Vem är Johan Söderman?
- En 29-åring som bor i Norrköping. Lever där med sambo och en son på 2 år och jobbar som lärare i en klass 2. Började att träna lag våren år 2002 då motivationen för det egna lirandet började tryta. Provade att ta ett tjejlag och sedan dess har det flutit på. De senaste 5 åren har jag tränat 2 seniorlag (herrar) på div.3-div.1 nivå. De första tre åren var jag i NAIS/Norco och de sista två åren i Hultic från Åby.

Vad gör du själv handbollsmässigt numera?
Är med som assisterande på NKIK;s 95-tjejer samt på Östergötlands 95-pojkar. Passar mig perfekt just nu med att inte ha huvudansvaret för något lag.

Du har hand om P95 Östergötland tillsammans med undertecknad, hur går det?
Tycker det fungerar bra. Distriktslagsverksamhet är en ny värld för mig så det känns bra att man gör det ihop med någon som är mer erfaren. Vi har genomfört 2 breddläger med spelartruppen och det finns bra spelare i årskullen. Att ta ut 17 spelare till Sverigecupen år 2011 blir nog inga problem. ”Bekymret” blir isåfall att ta bort duktiga killar vid de sista gallringarna som missar Sverigecupen.

Vad har du för framtidstankar gällande din handboll?
Finns inga direkt utstakade mål. Trivs som det är idag med ett litet mellanår. Känner dock en längtan till seniorverksamheten där spelarna ska vara lite mer ”färdiga” och där man inte bara övar passningar, skott, genombrott, försvarsjobb etc. utan kan försöka påverka sättet att spela lite mera. Vi får se om det finns något sådant som vill ha min hjälp nästa år. Om inte så kör jag på ett år till med tjejerna i NKIK.

Hur tror du att man skall få norrköpingsspelare att åka och titta på Linköpings HK?
Bjuda på entrén J. Här i stan är det inget större intresse för sporten ( oftast är det de nära och kära som följer oss) och det är nog ingen som tänker på att ta bilen till Linköping. Det som krävs är nog att något av lagen i de båda städerna tar klivet upp i seriesystemet. Skulle LHK spela i Allsvenskan eller NKIK i Elitserien så skulle intresset för regionens handboll iallafall öka hos många av oss i den östra delen av länet. Folk här i stan fattar inte att div.1 Södra är en bra serie där man får se bra lag med många bra spelare. Man ser hellre ett derby mellan NHK-NAIS eftersom det är ”sin” förening och något man känner en tillhörighet till.
NKIK, RP, Vadstena i div 2.

Hur skall damhandbollen kunna växa i Östergötland?
Genom att utbilda bra skolade spelare i sina egna led. RP har gjort det under en längre tid och NKIK har kommit under de senare åren. Problemet är att alla bra spelare försvinner till andra klubbar efter sin gymnasieutbildning eller innan ( om man kommer in på riks eller Aspero) så därför kan inget av lagen ta det sista steget. Det som behövs är att något av lagen etablerar sig relativt snabbt i den nya Allsvenskan på damsidan så att våra talanger stannar i länet. Att ha tre lag på samma nivå är ju intressant för stunden med derbyn osv. Men i längden så måste något av dem ta steget och bli Östergötlands etta. RP var det för 6-7 år sedan med Lagerström och co. Och var nära elitserien. Känns också som om den föreningen vet vad som krävs för att en dag nå dit igen. Vi i NKIK ska dock göra vårt bästa för att motivera alla tre lagen att bli bäst i Östergötland. Lite konkurrens skadar inte och att tro på ett samarbete för ett ev. ”Team Östergötland” känns som en utopi..

Är det kul att blogga? Varför gör du det?
Jag tycker att det är kul att blogga! Genom åren har jag fått höra att jag har skrivandets gåva så orden bara flyter på. Varför? Saknade handbollsbiten under våren och började blogga i liten skala under perioden feb-juni i år. Kom till ett vägskäl i somras där jag funderade om jag skulle sluta eller fortsätta. Är gärna seriös i allt jag gör så det blev en satsning på bloggen. Har träffat på intressanta och kunniga personer under min handbollskarriär och tänkte att dessa man kanske kunde ”utnyttja”. Mailade ut div. Enkäter och intervjuer, vilket har fått ett bra genomslag! Tycker också att jag har rätt bra koll på seniorlagen i det Mellansvenska förbundet och dessa ville jag belysa. Distriktet är inte lika intressant som Skåne, Stockholm, Göteborg etc. i mångas ögon och jag ville visa att vi har bra verksamhet här också. Hoppas att det har öppnat upp ögonen för några fler än den ”innersta kretsen”.

3 snabba
Nais eller NHK- FRÄS/Krokek. Min moderklubb. Ett kompislag som startades i fyran under Elevens Val i skolan. Vi åkte runt på riktiga cuper, slog riktiga lag och vann ett par av cuperna.

P95 eller F95. F-95 i NKIK och pojkar-95 över hela Östergötland. Diplomatiskt..

LHK eller Mantorp. Gillar båda lagen. LHK gör rätt i sin satsning medan Mantorp eller lite mera ”byns” lag. Hade det varit RP och Mantorp hade svaret varit givet.. M.... J Det sitter kvar sedan alla matcherna mot RP 80/81. Vi hade ett par riktigt roliga duster med Shoresh, lill-Bäckstedt, Steven och Svantesson under ungdomsåren. Hade absolut inget emot spelarna men det var så det skulle vara på den tiden- RP mot HFN. Eller Malmslätt..

Kör hårt med bloggen Johan!
-Tack detsamma! Se nu till att slå Cyrus så har jag iallafall ett rätt i mitt tips på bloggen..

1 kommentar: