fredag 7 januari 2011

Nystart för div 1 lagen

Hej!

Då var det dags för mitt första inlägg på denna blogg. För Er som inte vet vem jag är så heter jag Andreas, är snart 28 år, bor i Ljungsbro och är ass tränare för RP Linköpings herrar.

I denna min första blogg någonsin tänkte jag sammanfatta hösten samt se in i spåkulan för vårt läns tre div 1 lag. RP herrar, RP damer och Mantorp. Vi börjar som sig bör med damerna.

RP damerna som är nykomlingar från div 2 började säsongen ganska svagt. I de matcher som jag har sett så har de börjat matcherna strålande för att sedan i andra halvlek falla ihop som ett korthus. Men något verkar ha hänt med tjejerna i RP. På de 5 senaste matcherna har man 4 segrar och 1 oavgjord och har nu ett betryggande avstånd ner till lagen under strecken. Tränare Zartman verkar ha hittat den vinnande formeln och jag tror att tjejerna går en fin vår till mötes.
Utropstecken: Sara Frejd. Nyförvärvet från Norrköping har under hösten imponerat med ett starkt skytte och fina genombrott.
Nyckelspelare: Karin Wåhlander. Är med sin rutin otroligt viktig för det unga RP-laget.
Frågetecken: Rutinen. Väldigt ugnt lag med många juniorer som håller på att växa in i seniorkostymen.
Prognos: Jag tror att laget kommer klättra i tabellen under våren nu när man kan börja titta uppåt i tabellen istället för nedåt. Slutar någonstans mellan placeringarna 3-5.

Mitt eget lag RP Linköping herr har under hösten blandat strålande insatser så som vinsten mot topplaget Skånela borta, med mindre bra prestaioner som förlusterna i hemmamatcherna mot Täby och Nyköping. Det är inte ovanligt att så unga lag som vårt är ojämna i sina insatser då rutin och erfarenhet är otroligt viktiga ingredienser i sporten handboll.
Laget ligger för närvarande på säker mark på en 7:e plats i tabellen, men med bara 4 poängs försprång till Tyrold under kvalstrecket.
RP Linköping har under juluppehållet fått 3 nya spelare till A-truppen. Förra årets bästa spelare Christian Holm återvänder efter studier på Irland. Ett annat bekant ansikte är Robert Karlsson som är tillbaka i Linköping efter 2 års studier i Jönköping. Ett helt nytt ansikte för publiken blir förre Hallbyspelaren Tom Wiksten. Tom som är nyinflyttad till Linköping har haft problem det senaste året med en axelskada men är nu på gång igen och ser vass ut på träningarna.
Utropstecken: Hampus Nygren. 18-åriga Hampus har under hösten varit RPs bästa spelare under sitt första A-lagsår. En riktig kämpe som alltid ger allt från minut 1-60. Enligt mitt tycke och smak värd en chans att få visa upp sig i juniorlandslaget där redan RPs Adam Sjöö finns.
Nyckelspelare: Adam Lönn. Adam leder både skytte- och assistliga och är även en viktig kugge bakåt som 3a i försvaret.
Frågetecken: Anfallsspelet. RP har släppt in näst minst mål av alla lagen i serien men det är bara jumbon Lidingö som gjort mindre framåt. Vi jobbar på problemet och hoppas att det snart ska synas i målprotokollet.
Prognos: Tror att vi i RP kommer att sluta serien på ungefär samma plats som vi har nu, någonstans mellan plats 5-8. Hoppas att jag har fel och att spelarna gör allt för att nå en topp 4 plats.

Mantorp började serien oväntat bra och radade upp fina resultat i höstas bl.a med bortavinster mot Heid och Kungälv. På slutet har det dessvärre gått sämre och laget avslutade hösten med 5 raka förluster och återfinns för tillfället på kvalplats. Mantorp har haft problem med skador på 9-m spelare och enligt säkra källor pågår operation övertalning för att få den gamle storskytten Fredrik "Loffe" Haglind att göra comeback. Fredrik har de senaste åren prioriterat jobb och familj och spelat på lägre nivå i Ljungsbro HF.
Utropstecken: Peter Widenberg. Peter har med sin speed och offervilja varit ett bra anfallsvapen från sin H9 position.
Nyckelspelare: Alexander Rosén. Östergötlands bäste målvakt måste vara bra i vår om Mantorp ska klara kontraktet.
Frågetecken: Den tunna truppen. Har inte råd med skador eller sjukdomar på startspelarna då ersättarna inte håller div 1 nivå.
Prognos: Jag tror att Mantorp får rikta in sig på att slåss i botten på serien. Viktigt att börja vinna mer hemmamatcher i "Klämman". Tror till sist att det blir kval för Mantorp, som man klarar av och spelar div 1 handboll även nästa säsong.

Vill avsluta mitt debutinlägg med att önska mina blogg-kollegor Erik och Johan lycka till i Sverige-cupen i helgen där dom basar över Östergötlands P-95 lag.

//Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar